AUTHOR TUTORIAL TRAVELOGUE FOOD PET CARE BLOGSHOP

BASQUE BURNT CHEESECAKE

Haaaa bile bace tajuk kat atas, mat saleh sangat kan? kalau translate melayu jadilah kek hangus. So sesuai sangat untuk yang x berape reti baking tapi nak membaking macam aku, segala cela tertutup dengan kehangusan dia. lol 😃 

Cerite dia memang kali ni aku nak share resepi ni dengan korang. Memang super easy sebab campak je semua dalam blender maka terjadilah seketol kek, x payahlah kau nk bermixer2 bagai lol. Nah resepi dia!

Bahan-bahan:
  • 250g cream cheese (aku pakai tatura)
  • 125g whipping cream (aku pakai anchor)
  • 2 sudu besar tepung gandum (membukit)
  • 2 biji telur
  • 1 penutup esen vanila
  • Gula 6 sudu besar
  • Perahan lemon/ sunquid 1 sudu besar (ni aku tambah)
Cara Penyediaan:
  • Masukkan semua bahan kedalam blender dan blender sampai halus.
  • Kemudian lapik loyang dengan baking paper dan masukkan semua adunan tadi. Sebaiknya untuk adunan banyak ni guna loyang 6inci baru dia tinggi.
  • Kemudian bakar pada suhu 180 degree selama 30minit (kaedah bakar biasa) dan 1 jam 10minit kaedah water bath. (Bergantung kepada suhu oven masing-masing)
  • Bila kek dah siap bolehlah decor dgn ising sugar ataupun strawberry mahupun blueberry. 
Bagi yang x familiar dengan cream cheese, camnilah rupe dia
Ni pulak whipping cream
Baking paper ni penting yer, kalau x, x jadi nanti rupa tepi kek korang


Sebelum bako

 Lepas bako. x burn sangat sebab mase ni aku x reti nak setting oven api atas.

Camnilah kejadiannye. x cantik sangat sebab pakai loyang besar. Sebab tu aku cakap tadi pakai loyang 6 inci memang elok cantik tinggi kek korang. Tapi xpe, yang peting sedap yer. Korang kena try resepi ni, seriusly x mengecewakan.
Mesti ada tanya ape beza 2 kaedah ni kan? Ok kalau kaedah biase ni kek korang akan kering sikit, kalau kaedah waterbath tu kek korang akan jadi moist. Tapi aku dah try dedua kaedah rasa dia dedua sedap. So terpulang kat korang. Ikut citarasa memasing k.
Selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment